Welke vormen van online marketing zijn er?
Wil je meer omzet halen uit je website? Dan kan online marketing jou daarbij helpen. In deze blog lees je over de verschillende vormen van online marketing. Online marketing is de verzamelnaam van alle marketingpraktijken die op het internet worden uitgevoerd. Binnen online marketing bestaan er verschillende disciplines. Afhankelijk van jouw doel en doelgroep kun je kiezen voor verschillende disciplines. Het voordeel van online marketing is dat alles meetbaar is. Zo heb je inzicht in het inkomende verkeer en het gedrag op je website. Lees snel verder en wie weet zorg jij er binnenkort voor dat het aantal bezoekers stijgt!
Vormen van online marketing
Online marketing kent de volgende vormen:
- Zoekmachine optimalisatie
- Zoekmachine advertenties
- Display advertenties
- E-mail marketing
- Social media marketing
- Affiliate marketing
Wat is zoekmachine optimalisatie?
Bij zoekmachine optimalisatie, wat ook vaak SEO (search engine optimization) wordt genoemd, wordt jouw website geoptimaliseerd voor een zoekmachine, zoals Google. Het doel van SEO is om ervoor te zorgen dat jouw website zo hoog mogelijk in Google staat. Tegenwoordig gaat vrijwel niemand verder dan pagina 1 op Google. Daarom is het belangrijk om minimaal op pagina 1 te staan en het liefst zo hoog mogelijk. SEO bestaat uit drie onderdelen: Content, autoriteit en techniek.
Wat is zoekmachine adverteren?
Zoekmachine advertenties oftewel SEA (search engine advertising) is adverteren op een specifiek zoekwoord. Met search engine advertising kun je effectief snel opvallen bij koopgerichte gebruikers. Wanneer je een zoekwoord in Google invoert krijg je eerst advertenties te zien en pas daaronder organische zoekresultaten.
Wat zijn display advertenties?
Bij display advertising worden jouw banners op andermans website getoond. Zo kun je jouw advertentie op populaire websites tonen, zoals nu.nl. Display advertising werkt erg goed in de oriëntatiefase van de klant. Je kunt het zo instellen dat jouw advertenties alleen op websites komen te staan die relevant zijn voor jouw doelgroep. Wanneer de bezoeker al eens op jouw website is geweest, dan kun je retargeting inzetten. Bij retargeting richt je je advertenties zo in dat ze alleen getoond worden aan mensen die al eens op je website zijn geweest.
Wat is e-mail marketing?
Voor e-mailmarketing probeer je zoveel mogelijk inschrijvingen te krijgen op jouw mailinglijst. Nadat jouw doelgroep zich heeft aangemeld voor de lijst, kun je ze gaan mailen met bijvoorbeeld nieuwsbrieven. De e-mailadressen van je doelgroep kun je verzamelen door bijvoorbeeld gratis e-books of whitepapers weg te geven in de ruil voor hun e-mail.
Wat is social media marketing?
Social media is erg populair en daarom zijn er dagelijks veel mensen actief. Het is daarom slim om ook hier aanwezig te zijn. Afhankelijk van je doelgroep kun je kanalen zoals Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Snapchat en Pinterest gebruiken om bijvoorbeeld meer bekendheid te krijgen. Je kunt op social media aan de hand van een contentstrategie content gaan posten, maar je kunt er ook adverteren.
Wat is Affiliate marketing?
Bij affilate marketing wordt jouw product of dienst gepromoot door affiliates. Daarbij worden ze beloond voor het converterende verkeer dat ze doorsturen naar jouw website of webshop. Een affiliate krijgt een unieke link met een trackingcode, die registreert waar de klant vandaan navigeert. Je betaalt de affiliate enkel commissie wanneer er sprake is van een conversie. Het is daarom een mooie manier om meer omzet te genereren. Je kunt bijna zeggen dat affiliate marketing een risicoloze vorm van marketing is.
Online marketing uitbesteden?
Wil je hoger scoren in Google? Top, daar kunnen wij je bij helpen. Op onze SEO-pagina vertellen we alles wat je moet weten.