Blog berichten

Deel dit bericht!

Hoe doe je een zoekwoordonderzoek? Zo pak je dat aan

De eerste stap die je uitvoert bij het schrijven van SEO teksten is het onderzoeken van zoekwoorden, maar hoe doe je nou zo’n zoekwoordonderzoek? Wij leggen het kort uit in het onderstaand bericht.

Stap 1: brainstormen en zoekwoorden generatie

In de eerste stap gaan we een aantal zoekwoorden bedenken. Als voorbeeld nemen we het onderwerp vrijgezellenfeest. Het eerste wat bij mij naar boven komt is het volgende:

  1. Vrijgezellenfeest
  2. Vrijgezellenfeest mannen
  3. Vrijgezellenfeest vrouwen
  4. Activiteiten vrijgezellenfeest
  5. Wat is een vrijgezellenfeest
  6. Welke activiteiten horen bij een vrijgezellenfeest
  7. Beste vrijgezellenfeest
  8. Vrijgezellenfeest organiseren
  9. Tips vrijgezellenfeest
  10. Vrijgezellenfeest Groningen

Dit lijstje is een goed begin, maar mocht je verder geen zoekwoorden meer kunnen bedenken, dan zijn er verschillende tools die je hierbij kunnen helpen. Keywoordshitter.com is een gratis tool die met 1 zoekwoord, honderden nieuwe zoekwoorden kan genereren. Als voorbeeld heb ik gebruik gemaakt van ahrefs.com, ook een gratis tool die gebruikt kan worden bij het genereren van zoekwoorden. Hieronder staat de lijst die ik heb gegenereerd met behulp van deze tool.

Stap 2: zoekvolume in kaart brengen

Tijdens de vorige stap heb je tientallen of misschien wel honderden zoekwoorden gevonden. Onze volgende stap is het in kaart brengen van de zoekvolume van deze zoekwoorden. Want we willen natuurlijk weten welke zoekwoorden bruikbaar zijn. Lang niet alle zoekwoorden zullen bruikbaar zijn om te targeten. In plaats van gokken op welke dit zijn, maken we gebruik van google om de zoekvolume te bepalen. We gaan hiervoor gebruik maken van Google zoekwoordplanner.

Deze tool is eigenlijk bedoelt voor adverteerders, maar het geeft ons de mogelijkheid om het zoekvolume te onderzoeken. Om gebruik te maken van deze tool dien je wel een adwords account te hebben. Eenmaal ingelogd selecteer je het zoekvolume en daarna prognose bekijken. Plak daarna je volledige lijst aan zoekwoorden in het veld en klik op “aan de slag”.

**De interface van de zoekwoordplanner is niet aan te raden om te gebruiken bij grote aantallen zoekwoorden. Je kunt de gegevens exporteren naar excel en vanaf daar makkelijker met de informatie werken en filteren. 

Sorteer nu de gegevens op hoogste naar laagste zoekvolume en kies 5 zoekwoorden die je wilt gebruiken.

**De moeilijkheidsscore die google aangeeft via zoekwoordplanner is gebaseerd op betaalde zoekverkeer en niet op organische zoekverkeer.

Voer nu je zoekwoorden in op Google Trends, op deze manier kun je het volume en de zoekbeweging van je zoekwoorden ontdekken. Hierdoor kun je zien welke zoekwoorden het interessants lijken voor jouw tekst.

Andere tools die ook handig kunnen zijn:

Geschreven door:

Bart Lambeck

Bart Lambeck